.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جای خالی نمادهای بومی و زبان گیلکی در تبلیغات سفر رئیس جمهور

شمال نیوز: یادم است، هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت که به گیلان آمده بود سرودی گیلکی از صدا و سیمای گیلان پخش می شد که در عامه مردم نیز بسیار تاثیر گذاشته بود و همه گیر شده بود.

استفاده از تعابیر و مضامین محلی و بومی در خیرمقدم به مقامات ملی که به استان سفر می کنند رسم شایسته ای است که علاوه بر بیشتر کردن شیرینی و حلاوت سفر این عزیزان به بار صمیمیت و مهربانی میزبانان می افزاید.

گیلان پس از گپ کوتاهی که ناشی از تعطیلات و حجم انبوه مسافران نوروزی بود با شور و حرارت عجیبی برای استقبال از نخستین سفر استانی رییس جمهور در سال جدیدو نخستین حضور رسمی او و هیات دولت تدبیر و امید در استان آماده باش شد.

مسوولین استانی در طول چند روز گذشته روزهای پرشتاب و پرکاری را پشت سر گذاشتند و شاهدان عینی از تلاش بی وقفه و شدید مدیران استانی و همراهان غیررسمی ایشان برای آماده کردن همه جوانب برای استقبالی با شکوه سخن می گویند.

با توجه به زمان اندک و قطعا بودجه محدود ستاد استقبال و برخی فرصت طلبیها و سهم خواهی های عجیب و غریب که همواره در چنین روزهایی پررنگ و دردسرساز می شود و بارندگی های پیاپی چند روز اخیر که خود مشکلی افزون بود باید در ابتدا به همه دست اندرکاران و میزبانان خسته نباشید گفت.

ممانعت از ورود مستقل ادارات و نهادها و شخصیتها و نصب پراکنده و بی سامان خیرمقدمها و پرده های تبریک و خوش آمد از نکات برجسته و قابل توجه این سفر است که غیر از اینکه مانع اسراف و ریخت و پاش بودجه بیت المال شده است به یکنواختی و زیبایی بصری مسیر و سیستم خوش آمد گویی کمک می کند.

اما آنچه مورد نقد نکته پردازان قرار گرفته است طراحی های بی رنگ و روی نمادهای شهری استقبال از رییس جمهور است که غیر از آنکه هیچ کدام از شاخصه های طراحی مدرن و شیک که شایسته یک استان پیشرو و زیبا است را در خود ندارد بلکه از کوچکترین نماد بومی و محلی نیز محروم است.

نه تنها در هیچ کدام از پرده ها، بنرها و خیرقدمهای نصب شده در سطح استان از المانهای بومی مانند شالیزار، باغهای چای، دریا و سایر المانهای مرسوم که نشانگر استانی بودن این خیرمقدم هاست استفاده نشده است، بلکه از ذکر حتی یک جمله و عبارت کوچک گیلکی نیز پرهیز شده است.

به طوری که اگر نام استان گیلان را از زیر خیرمقدمها حذف کنیم به راحتی می توان این بنر ها رادر استانی دیگر استفاده کرد!

بی رنگ و رو بودن بنرهایی که در سطح شهر نصب شده است ، چروکیده بودن آنها که انگاری یک سال پیش چاپ شده و در انباری زیر خروارها سنگینی مدفون و چروکیده شده است از دیگر نکات جالب توجه است!

استانی که به سرسبزی و طراوت شهرت دارد و طبیعتش سرشار از رنگ و شادی و زیبایی است نباید اینگونه بی رنگ و بی نشاط به رییس جمهورش خیر مقدم بگوید.

ضمن خسته نباشید دوباره به همه دست اندرکاران برنامه استقبال از رییس جمهور انتظار می رود در اندک زمان باقیمانده نسبت به ترمیم و تزریق فضای شادی و نشاط به این خیرمقدمها تمهیدی اندیشیده شود و بد نیست در برخی از این پیامها از نمادها و المانهای بومی با زبان محلی نیز استفاده گردد./گیلان نو


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.09 seconds.